Wednesday, March 26, 2008

Of toch nog... Paassneeuw!

De weersvoorspellingen waren zo gek nog niet. Het lijkt er inderdaad op of het Paasweekend de winter dit jaar inluidt. En naar ik begrijp niet alleen hier in Finland. Het weekend was al vrij koud met temperaturen rond 8 graden onder nul. We stonden dan ook redelijk te koukleumen in de rij voor de Mattheus Passion in de Lutherse katherdraal op het Senaatsplein op Goede Vrijdag. Gelukkig maakte de uitvoering van de Bach-klassieker door het beroemde 'Cantores Minores' koor veel goed.

















Zaterdag was het ook erg koud, maar zondag begon het toch echt te sneeuwen: Paassneeuw, niet echt ongebruikelijk voor Helsinki natuurlijk, maar na die zachte winter, toch nog onverwacht.












En dat na een maaltijd met een echt Fins Paastoetje: Mämmi, waar - zoals reeds voorspeld door mijn collega's - Ber toch echt bijna van over z'n nek ging. Het is ook echt niet eten. En als je hier leest wat er in zit en hoe het er uit ziet, weet je ook waarom.


En Pasen was slechts het begin. Gisteren en vandaag is in totaal 40-50 centimeter sneeuw gevallen in Helsinki en Espoo. Het openbaar vervoer en het verkeer op de snelwegen slaat zich er dapper doorheen.











En ik heb mijn winterlaarzen ook weer uit de kast gerukt, want mijn straat lag er vanochtend zo bij.


2 comments:

Anonymous said...

Hoi Teko,

Wat een snelle actie! En nu maar hopen dat deze Paasfoto's niet door een onbezonnen daad (als sneeuw voor de zon) van je blog verdwijnen...

Ber

Teko said...

klik niet op de link van fenridal, dan krijg je een virus op je computer!!!